Check het Paleo dieet

14 aug 2015

Gezond afvallen op een manier die weinig inspanning vereist. Dat is waar veel mensen naar op zoek zijn. Het Paleo dieet kan voor die mensen een uitkomst bieden. Het dieet is vrij alternatief en niet te scharen onder de doorsneediëten. Dat heeft ermee te maken dat het Paleo dieet meer een zienswijze is, een levenswijze. Een heel gezonde levenswijze, dat dan weer wel.

In dit artikel informeer ik je over het Paleo dieet. Ik leg uit waar het dieet vandaan komt, wat de gedachte achter het dieet is en hoe je het dieet zelf kunt volgen.

Waar komt Paleo vandaan?

Mensen die een beetje hebben opgelet tijdens geschiedenis zullen in Paleo het woord paleolithicum herkennen. Het paleolithicum is een tijdsperiode in het Stenen Tijdperk. Het was de tijd van de jagers en de verzamelaars, toen mannen er nog op uittrokken om op koeien, varkens en beren te jagen. De vrouwen bleven dichterbij huis en verzamelden bessen, nootjes en kweekten zelf groenten en fruit.

Het Paleo dieet is op die periode gebaseerd.

Men at toen veel vlees, vis en gevogelte. Die zitten boordevol eiwitten en dat had men toen nodig om te kunnen jagen en te kunnen overleven. Ook aten ze vitaminen, mineralen, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen, doordat ze bessen, vruchten en noten en zaden aten.

De producten zoals men ze toen at werden verzameld. Er kwam geen fabriek bij kijken die het afleverde. Het grote voordeel was dan ook dat de producten nauwelijks werden bewerkt. En dat is vandaag de dag wel anders.

Fabrieken proberen in een zo kort mogelijk tijdsbestek, zoveel mogelijk voeding te produceren. Daarbij moet het ook nog eens langere tijd houdbaar zijn.

De kwaliteit gaat ten koste van de kwantiteit. Want veel producten zitten vol met koolhydraten en leveren maar weinig eiwitten op. Denk aan de makkelijke maaltijden die je na het werk even in de oven of magnetron op kan warmen. Veel stellen ze niet voor. Vaak zijn het de jus en de sausjes die het smakelijk maken.

Dergelijke producten zitten vol met zout en vetten en dat is juist wat je niet wil hebben als je af wil vallen.

Paleo brengt ons terug naar die periode in het Stenen Tijdperk, toen er nog wel gezond gegeten en gedronken werd.

De gedachte achter Paleo

Het idee achter Paleo is vrij simpel. Het is de bedoeling om voeding in haar oorspronkelijke vorm te nuttigen. Dus zonder dat er gebruik is gemaakt van sausjes, zout en andere toevoegingen die het product voor fabrikanten aantrekkelijk maken.

Paleo betekent: direct uit het verse vak van de supermarkt (hoewel blik en diepvries ook wel kunnen), zonder al teveel aardappelen, rijst en pasta’s (want daar zitten heel veel koolhydraten in) en vooral zo natuurlijk mogelijk bereid.

Doordat je op die manier drie maaltijden per dag een stuk gezonder eet, zal je vanzelf merken dat je af begint te vallen. Snelle koolhydraten die fabrikanten gebruiken om voeding op smaak te maken, krijg jij namelijk niet meer binnen. Blijf je daarbij nog voldoende in beweging, dan vliegen de kilo’s er in no time af.

Het Paleo dieet heeft wereldwijd veel bekendheid gekregen. Internationaal zijn er veel mensen bezig om met de Paleo-wijze af te vallen.

Omschakeling

Hoewel het door dit artikel misschien lijkt dat je je als holbewoner moet gaan gedragen, is dat helemaal niet de bedoeling bij het Paleo dieet. Je kunt gewoon boodschappen blijven doen in de supermarkt. Maar je moet wel letten op wat je koopt.

Die omschakeling heeft even tijd nodig. Je moet je bewust worden van de koolhydraten in veel producten en gericht gaan zoeken naar Paleo-vriendelijke ingrediënten. Een aantal voorbeelden van Paleo-vriendelijke ingrediënten zijn bijvoorbeeld:

  • Rundvlees, varkensvlees en kippenvlees;
  • Overig gevogelte, zoals kalkoen en eend;
  • Tonijn, zalm, forel en haring;
  • Zeevruchten, zoals garnalen en mosselen;
  • Groenten en fruit in hun natuurlijke vorm (ingevroren of in blik mag ook).

Je kunt hier heerlijke recepten mee bereiden. Het belangrijkste is dat je hier geen sausjes of jus aan toevoegt die stijf staat van de koolhydraten. Zoek liever naar vervangende sauzen, Paleo-vriendelijke sauzen, want die kunnen geen kwaad en zijn ook nog eens heel erg lekker.

Zelf volgen

Tot slot wil ik je vertellen hoe je – vandaag nog – kan beginnen aan het volgen van het Paleo-dieet. Ga naar de supermarkt en zoek groenten en fruit op die je lekker vindt. Zoek er ook een stuk vlees bij, maar laat aardappels, rijst en pasta staan. Die heb je niet nodig.

Bereid het vlees en de groente en ervaar zelf wat Paleo voor jou kan betekenen. Wil je meer inspiratie opdoen met Paleo recepten? Ga dan naar de Paleo recepten Startpagina.

← Dieet trends: het koolhydraatarme dieet

About the author

Linda Faye

Leave A Reply