Dieet trends: het koolhydraatarme dieet

14 aug 2015

De markt van diëten gaat verandert continu. Het ene jaar is het ene dieet populair maar niet lang daarna volgt er een nieuw dieet dat zichzelf als het wonderdieet betiteld waarmee iedereen af kan vallen. Steeds wordt er iets nieuws bedacht om de consument te verleiden om het proberen. Het begon met de vetvrije diëten, gevolg door het eiwitdieet, Montignac dieet, Sonja Bakker en noem ze maar op. Het koolhydraatarme dieet is de laatste jaren het meest populair met diëten zoals het South Beach dieet en het Atkins dieet.

Koolhydraatarme diëten

De Amerikaanse dr. Robert Atkins was de bedenker van het eerste populaire koolhydraatarme dieet. Het eerste boek werd in 1970 uitgebracht. Bij het Atkins dieet worden de koolhydraten tot een minimum verlaagd en vetten en eiwitten vermeerderd. Er zijn verschillende fasen die de volgers van het dieet betreden. Er wordt tijdens deze fasen tussen de 20 en 100 gram koolhydraten per dag gegeten. Dit is veel minder dan wat de gemiddelde Nederlander gewend is. In het Nederlandse eetpatroon bestaat het grootste deel van het eten uit koolhydraten. Het South Beach Dieet is een ander koolhydraatarm dieet dat bedacht is door dr. Arthur Agatston. Het eerste boek werd in 2003 uitgebracht. De volgers van het South Beach Dieet mogen een derde van de dagelijkse calorie inname uit koolhydraten halen. Het dieet bestaat uit drie fasen. Een ander dieet dat gebaseerd is op weinig koolhydraten is het ketogeen dieet.

 

Doordat veel fruit en groenten koolhydraten bevatten worden ze bij veel koolhydraatarme diëten verboden om te eten. Hetzelfde geldt voor koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood, granen, rijst, pasta, aardappelen en bonen. Suiker moet volledig worden vermeden tijdens de koolhydraatarme diëten. Er wordt voornamelijk vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, noten en bepaalde soorten zuivel gegeten. Bijna iedereen verliest gewicht tijdens een koolhydraatarm dieet. In de eerste dagen is er een snelle daling in het gewicht doordat er vocht verloren gaat. Doordat je alleen maar eiwitten en vetten eet voel je je langer vol en verzadigd. Bij alle koolhydraatarme diëten wordt er ook minder gegeten.

De theorie

De theorie achter de koolhydraatarme diëten is dat het vermijden van koolhydraten leidt tot een lager insuline niveau in het lichaam. Als koolhydraten worden gegeten dan worden deze tijdens de spijsvertering afgebroken tot glucose. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed. Insuline zorgt er vervolgens voor dat het glucosegehalte lager wordt door de cellen open te zetten voor de glucose. In de cellen kan glucose gebruikt worden als energie. Als er weinig glucose binnenkomt dan blijft het insuline niveau laag. Het lichaam moet dan een andere brandstof zoeken om energie van te maken. Het lichaam moet dan het opgeslagen vet aanspreken voor energie.

 

Koolhydraatarme diëten zijn met name in het begin moeilijk te verdragen. Het verlangen naar zoetigheden is dan het grootste. Het lichaam is de suiker gewend en als het dit niet krijgt dan volgen er bijwerkingen. Veel mensen ervaren een gebrek aan energie in het begin van een koolhydraatarm dieet. Duizeligheid, zwakheid en uitdroging kan ook voorkomen. Sporten kan hierdoor moeilijker worden doordat het uithoudingsvermogen minder wordt. Het gebrek aan vezels in de voeding kan ook leiden tot een verminderde stoelgang.
Samengesteld met hulp van Nick van Ketogeen.nl

← Verminder stress en verbeter je BMI Check het Paleo dieet →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply