Eiwitshakes en creatine voor meer spiermassa

10 jun 2016

Als het op supplementen voor meer spiermassa aankomt dan zijn er twee supplementen die de boventoon voeren. Als je in de sportschool rondvraagt wat iedereen gebruikt dan hoor je voornamelijk verhalen over eiwitshakes en creatine. Dit zijn de twee meest populaire supplementen voor meer spiermassa. Helpen deze supplementen echt zoveel en wat doen ze precies?

 

Eiwitshakes

Voeding is een belangrijke component in het opbouwen van spiermassa. Van de voeding die je eet zijn vooral de eiwitten belangrijk. Zonder eiwitten is spiergroei zo goed als onhaalbaar. Dit komt doordat eiwitten essentieel zijn om de lichaamscellen op te bouwen. Het merendeel van de eiwitten hoort uit voeding te komen die je dagelijks eet. Tijdens krachttraining wordt meestal aangeraden om circa 2 gram eiwitten per dag te eten voor elke kilo lichaamsgewicht. Voor iemand die 80 kilo weegt betekent dit minimaal 160 gram eiwitten per dag. Eiwitrijke etenswaren zoals mager vlees, vis en zuivel hebben de prioriteit. Ook is het mogelijk om als extra een eiwit supplement te nemen. Het beste eiwit om te nemen als eiwit supplement is whey eiwit. Dit type eiwit wordt snel opgenomen in het lichaam en het wordt makkelijk verteerd. Hiernaast heeft het een hoge biologische waarde. In de meeste gevallen wordt whey eiwit genuttigd na een training omdat op dat moment de vraag naar eiwitten het grootst is. Andere momenten op de dag zijn ook mogelijk zoals bij het ontbijt. Een eiwitsupplement wordt vaak gebruikt om het aantal eiwitten per dag te verhogen als er niet voldoende eiwitten uit de dagelijkse voeding gehaald wordt.

Creatine

Creatine is naast whey eiwit het meest gebruikte supplement voor krachtsporters. Het is een supplement dat gebruikt wordt voor een toename in kracht. Het is een lichaamseigen stof dat in het menselijk lichaam aangemaakt wordt uit de aminozuren arginine, methionine en glycine. Per dag produceert een normale man of vrouw circa twee gram creatine. Het is ook uit voeding te halen. Oorspronkelijk zit creatine voornamelijk in vlees. Dit is echter maar in kleine hoeveelheden. Om meer creatine binnen te krijgen wordt creatine als supplement genomen. Bij creatine als supplement wordt doorgaans aangeraden om twee tot vijf gram per dag in te nemen. Er wordt meestal een laadfase gebruikt van vijf dagen waarbij twintig gram creatine per dag wordt genomen. Het is benodigd om met regelmaat de creatine in te nemen. Een dag vergeten is niet verstandig aangezien creatine zich opbouwt in het lichaam. Er zijn veel onderzoeken geweest naar creatine. Daaruit is voortgekomen dat creatine veilig is voor gebruik voor alle mensen. Er zijn een aantal bijwerkingen bekend maar deze komen niet vaak voor.

← Meten is weten Verlies overtollig vet in 2 weken met dit dieet schema →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply