Meten is weten

16 dec 2016

Er zijn veel verschillende formules en berekeningen om te kijken of je een gezond gewicht hebt. Een van de bekendste formules is de BMI. BMI is de afkorting voor Body Mass Index, deze formule berekent of je een gezond gewicht hebt ten opzichte van je lichaamslengte. Je kunt jouw BMI als volgt berekenen:  Je lichaamsgewicht in kilogram, gedeeld door je lichaamslengte in meters in het kwadraat (kg/m²). Wanneer de uitkomst van de formule onder de 19 is heb je ondergewicht. Is de uitkomst tussen de 19 en 25 dan heb je een gezond gewicht. Is de uitkomst boven de 25, dan is er al sprake van overgewicht en is de uitkomst boven de 30 dan is er sprake van ernstig overgewicht. Oorspronkelijk is de BMI formule ontwikkelt om de statestieken van grotere groepen mensen te bekijken en niet om over- of ondergewicht per individu te bekijken. Deze formule zegt namelijk niks over je vetercentage. Iemand die veel spiermassa heeft en een laag vetpercentage kan volgens de BMI formule overgewicht hebben, terwijl dit natuurlijk niet het geval is. Zie de BMI formule dus als indicatie.

 

De energiebalans

Als er toch blijkt dat je overgewicht hebt is het verstandig om hier wat aan te doen. Als eerst is het belangrijk om te begrijpen hoe het overgewicht is ontstaan. Komt dit doordat je te veel calorieën binnenkrijgt of omdat je te weinig beweging krijgt? Als je aan bent gekomen is je energiebalans positief, dit betekent dat je dagelijks meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Je kunt dan je energieverbruik verhogen door meer te bewegen en te sporten maar je kunt ook je energie-inname verlagen door dagelijks minder calorieën te nuttigen. Probeer eerst eens je dagelijkse energiebehoefte te bepalen. Je energiebehoefte is de hoeveelheid energie die jij dagelijks nodig hebt. Jouw totale energiebehoefte bestaat uit drie delen: het rustmetabolisme, energie voor voedsel verwerking (thermogenese) en energie voor fysieke activiteiten. Het rustmetabolisme is de minimale hoeveelheid energie die jouw lijf in rust nodig heeft om alle lichamelijke processen normaal te laten verlopen, denk hierbij aan je ademhaling, hartslag, regelen van je lichaamstemperatuur, aanmaak en afbraak van lichaamscellen, maar ook het normaal functioneren van je organen. Het rustmetabolisme (RMR) en het basaal metabolisme (BMR) worden vaak door elkaar gebruikt terwijl ze (ongeveer 10%) van elkaar verschillen. Het basaal metabolisme is per persoon verschillend en hangt af van verschillende persoonlijke factoren zoals lichaamsgrootte, gewicht, leeftijd en geslacht.

Ruststofwisseling = basaal metamolisme + thermogenese.

 

In rust verbruik je veel energie

De meeste mensen denken dat je dagelijks de meeste energie gebruikt om te bewegen en te sporten, maar de meeste energie (ongeveer de helft van je totale energie verbruik) gebruikt je lichaam in rust. Zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen of überhaupt over na hoeft te denken, dit zijn allemaal automatische lichamelijke processen. Denk aan je hartslag, ademhaling, het normaal laten functioneren van je organen, nadenken en het regelen van je lichaamstemperatuur bijvoorbeeld. Op het internet zijn veel formules te vinden die jou kunnen helpen met het berekenen van je basaal metabolisme (BRM) en je rustmetabolisme (RMR), toch blijft het een schatting, omdat veel factoren hier invloed op hebben.

← Zo maak je een gezond ontbijt in drie stappen Eiwitshakes en creatine voor meer spiermassa →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply