Verminder stress en verbeter je BMI

19 aug 2015

Stress; het doet een hoop met je lichaam. Waar de één het liefst z’n zorgen als het ware weg-eet, krijgt de ander juist geen hap door z’n keel. Je lichaamsgewicht kan hier behoorlijk onder lijden. Als je regelmatig kampt met stressklachten en burnout symptomen, dan kan een aangepast dieet je helpen deze klachten te verminderen. Bepaalde voedingsmiddelen hebben namelijk een bijzondere helende werking, als het gaat om spanningsklachten.

Eet gezond

Een lichaam die continu onder spanning moet presteren, kan op den duur te maken krijgen met vervelende ongemakken zoals een burnout. De spanning in je lijf zorgt ervoor dat je spijsvertering in de war raakt. Belangrijke voedingsstoffen kunnen niet meer naar behoren worden opgenomen en je lichaam krijgt langzamerhand een tekort aan vitamines en mineralen. Je lichaam heeft juist onder deze omstandigheden deze voedingsstoffen extra hard nodig om gezond te blijven. Blijf daarom vooral gezond eten als je veel stress ervaart. Eet voldoende fruit en groente en baseer je dagelijkse eetpatroon op zoveel mogelijk pure en onbewerkte voedingsmiddelen.

Anti-stress stoffen

De volgende voedingsmiddelen zijn zeer effectief in het bestrijden van stress en helpen je lichaam op een gezond gewicht te komen en te blijven.

Omega 3- Deze vetzuren verlagen het cortisol niveau. Mensen die veel spanning in hun lijf hebben, hebben vaak een verhoogd cortisolniveau. Dit heeft als gevolg dat je last hebt van eetbuien. Omega 3 vind je voornamelijk in vette vis, lijnzaadolie en frambozen.

Vitamine C- Vitamine C bevordert de weerstand die door stress behoorlijk aangetast kan zijn. Deze belangrijke vitamine vind je voornamelijk in sinaasappels, kiwi-s, rode paprika en groene bladgroenten.

Pure chocola – Door het eten van een klein stukje pure chocola help je je lichaam endorfine aanmaken. Dit stofje geeft je een gelukzalig gevoel en geeft je lichaam een kleine oppepper, zoals een kopje koffie dat zal doen.

Eet bewust en je zult je gegarandeerd snel beter voelen.

Stress reduceren door bewust eten

Door een afweermechanisme in het lichaam ga je anders om met eten tijdens stressvolle periodes. Sommige mensen ervaren verminderde eetlust en anderen grijpen juist naar ongezonde snacks om de stress even te vergeten. In beide gevallen krijg je niet de juiste voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Wanneer je last hebt van stress, vermoeidheid of een burnout is je weerstand verlaagd. Wanneer je hierbij ook nog eens belangrijke voedingsstoffen tekort komt, kunnen de symptomen verergeren en kun je behoorlijk ziek worden. Door de inname van specifieke vitamines, mineralen en andere essentiële bouwstoffen kun je de stress klachten tot een minimum reduceren.

Eten laten staan

Wanneer je veel stress ervaart neem je niet de tijd om na te denken over gezond eten. De spanning in je lijf slaat onder andere op je maag, waardoor je weinig trek hebt. Sommige mensen ervaren maagpijn en darmproblemen, waardoor eten geen fijne ervaring is. Omdat langdurige stress een behoorlijke weerslag op je afweergestel heeft, is het wel belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Neem de tijd voor een gezonde maaltijd. Eet verse en voedzame producten, waarbij groente en fruit de boventoon voeren. Dek de tafel voor jezelf en kauw bewust op iedere hap. Deze manier van eten kan meditatief werken en omdat je in alle rust eet, kan je lichaam het voedsel beter verwerken. Ook al eet je slechts kleine porties, je lichaam krijgt op deze manier toch de broodnodige voedingsstoffen binnen.

Voedingsmiddelen die je wel met een gerust hart kunt laten staan zijn cafeïne houdende producten, zoals koffie, teveel chocola en zwarte thee.
Geraffineerde suikers kun je ook maar beter vermijden tijdens stressvolle periodes. Deze suikers nemen belangrijke B-vitamines uit je lichaam weg, die je lichaam nu juist zo hard nodig heeft. B vitamines bevorderen namelijk de nachtrust en verminderen de kans op depressies.
Alhoewel je misschien een borreltje nu als rustgevend kan ervaren, is het toch verstandig om alcohol voorlopig te vermijden. De alcohol in je lichaam kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. Door minder alcohol te drinken kun je vermoeidheid tegengaan.

Stress verlagende voeding

Als je stress te lijf wilt gaan, kun je zelf beginnen door bewust en gezond met voeding om te gaan. Neem in ieder geval de tijd voor de drie belangrijkste maaltijden per dag; het ontbijt, de lunch en het avondeten.
Zorg ervoor dat je ontbijt en je lunch veel eiwitten bevatten. De stress in je lichaam verbruikt veel eiwitten voor de aanmaak van adrenaline, terwijl je hersenen deze eiwitten ook heel goed kunnen gebruiken. Door te ontbijten met bijvoorbeeld Griekse yoghurt met vers fruit en te lunchen met een omelet met gerookte zalm zorg je er indirect voor dat je beter in slaap komt ‘s avonds en dat je je beter kunt concentreren op je werk. Zo kun je uiteindelijk ook een burnout voorkomen.

Neem daarnaast voldoende groente en fruit die rijk zijn aan antioxidanten. Stress vergroot de aanwezigheid van vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen zijn de veroorzakers van onder andere huidveroudering, bepaalde soorten kanker en andere chronische aandoeningen. Antioxidanten, die je kunt halen uit onder meer tomaten, wortels, kersen en granaatappel, bestrijden deze gevaarlijke moleculen.

Omega 3 zijn belangrijke vetzuren die het natuurlijke afweersysteem bevorderen. Daarnaast heeft het een positieve werking op je bloeddruk, die door stress behoorlijk te lijden kan hebben. Deze vetzuren vind je voornamelijk in vette vis zoals zalm, makreel en haring, maar wanneer je niet van vis houdt of vegetariër bent kun je ook walnootolie, groene bladgroente en noten aan je dieet toevoegen.

Boekweit, havermout en zilvervliesrijst bevatten granen die rijk zijn aan vitamine B. Deze belangrijke vitamine heeft een kalmerende functie op je lichaam en kan dus heel goed z’n werk doen wanneer je gestrest bent.

Non-food hulpmiddelen

Naast een streng, maar gezond voedingsregime, kun je de stress ook te lijf gaan met behulp van meer beweging. Vooral actief bewegen in de buitenlucht werkt kalmerend en helend voor je lichaam en geest. Bovendien zorgt daglicht ervoor dat je minder kans hebt op een depressie. Mensen denken vaak dat alleen zonlicht dit effect heeft, maar minimaal een half uur daglicht, ongeacht of er zon is of niet, heeft een positieve werking. Neem hierbij voldoende vitamine D in. Dit kun je uit voeding halen of uit voedingssupplementen. Een tekort aan vitamine D kan namelijk angst- en paniekgevoelens in de hand werken. Door het daglicht wordt de vitamine D in je lichaam geactiveerd.

← Snel afvallen met het eiwitdieet Dieet trends: het koolhydraatarme dieet →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply