Zo maak je een gezond ontbijt in drie stappen

18 feb 2017

In 3 stappen zorgen voor een gezond ontbijt? Het is gemakkelijker dan je denkt, ook wanneer je een grote ontbijter bent die niet zomaar voldoende heeft aan een smoothie of een kale snee met brood. We zetten een uitgebreid gezond ontbijt voor je neer, waarmee je er eenvoudig voor zorgt dat je alle belangrijke bouwstoffen binnen krijgt. Bovendien zorg je er met het gezonde ontbijt voor dat je een goede basis voor de dag hebt, waardoor je veel minder snel trek zal krijgen in ongezonde snacks of andere ongezonde tussendoortjes. Gezonde snacks of tussendoortjes zijn natuurlijk geen probleem.

Maak een omelet

Om in 3 stappen een gezond ontbijt te maken kun je beginnen met een omelet. Het grote voordeel hiervan is dat je eenvoudig zorgt voor de inname van veel eiwitten. Die voedingsstoffen zorgen er allereerst voor dat je minder koolhydraten hoeft in te nemen, terwijl je er tegelijkertijd een vol gevoel van krijgt.

Het beperken van de koolhydraten die je inneemt tijdens het ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam de vetcellen aan zal spreken om energie te kunnen verbanden. Het volle gevoel voorkomt dat je te snel de neiging ervaart om een snack of een ongezond tussendoortje te nemen. Op die manier heeft het ontbijt met een omelet verschillende voordelen, zodat je op een gezonde wijze met de dag kunt beginnen.

Ontbijt met een groente shake

Wil je er tevens wat bij drinken? Melk is misschien de meest logische keuze, maar niet bepaald de meest gezonde. Melk is zuivel, waardoor je daar eigenlijk maar een heel klein beetje van nodig zou hebben. Het is een stuk gezonder om een groente shake te maken. Deze smaken over het algemeen wat minder lekker dan de lekkere andere dranken die er beschikbaar zijn, maar zijn daardoor wel een stuk gezonder.

Je kunt voor de groente shake bijvoorbeeld een banaan en wat spinazie gebruiken. Combineer dat met wat amandelen of havermout en top het af met een theelepel cacaopoeder. Op die manier zorg je in combinatie met de banaan voor een lekkere smaak, zodat je het gezonde ontbijt een stuk gemakkelijker vol kunt houden en je voorkomt dat je daar weer snel vanaf zal stappen.

Gebruik havermout met appel

Heb je daar nog niet voldoende aan voor een gezond ontbijt, bijvoorbeeld omdat je een aantal uren door zal moeten tot aan je eerste pauze? Dan kun je er tenslotte wat havermout met appel aan toevoegen. Je hebt voldoende aan 1 appel, 50 gram havermout, 100ml water en 2 theelepels kaneel. Je zorgt op die manier voor een lekker ‘warme’ smaak, terwijl je toch op een heel gezonde manier bezig bent.

Het is de basis voor een gezond ontbijt dat je relatief gemakkelijk kunt maken, vooral wanneer je daar wat meer ervaring mee krijgt. De omelet kun je bakken terwijl je aan de slag gaat met de shake en de havermout met appel. Op die manier zorg je binnen een kwartiertje voor een gezond ontbijt, zodat je daar de rest van de dag goed mee vooruit kunt en je effectief kunt gaan afvallen.

Meer lezen over een gezond ontbijt? Dan kun je ook kijken op prowel.nl

Meten is weten →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply