Afkickverschijnselen roken

01 dec 2013

Afkickverschijnselen Roken? Roken is een verslaving, wanneer je stopt met de verslaving (roken) krijg je afkickverschijnselen. Deze afkickverschijnselen zijn bij het stoppen met roken tweeledig. Je lichaam is gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine, dit is de lichamelijke verslaving. Ook is er een geestelijke verslaving, de gewoonte om te roken. Niet elk sigaretje is immers lekker, per dag zitten er altijd een aantal gewoonte sigaretten tussen. Bent je op zoek naar tips om te stoppen met roken kijk dan eens op onze speciale pagina met tips om te stoppen met roken.

Mensen die stoppen met roken, doen dit vaak om (preventieve) gezondheidsredenen. Echter wanneer men afkickverschijnselen roken
gestopt is merkt men nog niet direct iets van de betere gezondheid en conditie. Aan het begin van het stoppen met roken traject heeft men last van ontwenningsverschijnselen, de zogenoemde afkickverschijnselen roken. Deze afkickverschijnselen roken zorgen ervoor dat mensen snel weer geneigd zijn een sigaret op te steken.

Hulpmiddelen om afkickverschijnselen roken te verminderen

Heb je erg veel moeite met stoppen en veel last van afkickverschijnselen roken? Kijk dan eens bij onze speciale Champix pagina een goed hulpmiddel om én te stoppen met roken én de afkickverschijnselen roken te verminderen. Naast Champix kunt u nog andere producten gebruiken om te stoppen met roken.

Afkickverschijnselen roken:

De meest voorkomende afkickverschijnselen hebben wij hieronder voor je op een rijtje gezet:

Duizeligheid:
Dit is een veel voorkomend afkickverschijnsel bij stoppen met roken. Wanneer dit optreedt, is het van belang rust voor jezelf in te bouwen. Stop even met waar je mee bezig bent. Dit omdat doorgaan tijdens deze duizeligheid tot blijvende schade kan leiden, het is dus zaak om op dat moment rust in te bouwen

Snel geïrriteerd raken:
Dit is voor de omgeving het moeilijkste punt wanneer iemand besluit om te stoppen met roken. Je wordt chagrijnig en bent sneller geïrriteerd. Dit komt dat je graag weer wilt roken en je je omgeving lastig gaat vallen, om toestemming te krijgen om weer te gaan roken. Doe dit niet, benader het volwassen. Wees blij dat je niet meer hoeft te roken en van die “domme” gewoonte af bent.

Moeilijk slaap kunnen vatten:
Stoppen met roken levert de eerste paar nachten een onrustige slaap op. Accepteer dat je tijdens het proces een iets mindere nachtrust hebt. Het kan helpen om ’s avonds voor het slapen een warm bad of een warme douche te nemen.

Last van een droge mond:
Als je last hebt van een droge mond wanneer je gestopt bent met roken kun je een glas koud water te drinken. Ook helpt een suikervrije kauwgom tegen een droge mond. Het drinken van een glas koud water kan ook gedaan worden wanneer je zin hebt in een sigaret, het water neemt de trek in een sigaret ook weg.

Een trage veranderende stoelgang:
Stoppen met roken kan een vertraagde stoelgang opleveren, genaamd obstipatie. Dit kun je proberen te voorkomen door het drinken van veel water en het gebruiken (consumeren) van lijnzaad(olie). Gebroken lijnzaad werkt ondervind je eigenlijk al na een paar uur. Het is heel makkelijk te gebruiken: je kunt wat lijnzaad door je eten doen. Gebruik hiervan in het begin zeker drie eetlepels per dag. Een prettige bijkomstigheid van lijnzaad is dat het vol zit met goede vetten die meewerken aan een goede gezondheid.

Hoofdpijn:
Dit is een veel voorkomend probleem bij stoppen met roken. Om hoofdpijn tegen te gaan kun je denken aan het nemen van pijnstillers. Ook ademhalingstechnieken (diep ademhalen) kunnen ertoe bijdragen dat jouw hoofdpijn verminderd of zelfs verdwijnt.

Honger gevoel:
Dit is het bekendste afkickverschijnsel bij stoppen met roken. Nicotine en honger veroorzaken een gevoel dat op elkaar lijkt. Door het roken van een sigaretje wordt het honger gevoel gestild, dit werkt niet andersom. Wanneer je eet wordt de behoefte aan nicotine niet minder! Het gevaar is dat je in plaats van een sigaretje nu gaat eten. Waak hiervoor. Bij het stoppen met roken is het van belang om te gaan bewegen. Beweging is afleiding om niet aan een sigaret te denken en tevens goed voor de gezondheid.

Alternatieven voor roken

Mochten de afkickverschijnselen roken bij jou de overhand nemen en is dit niet meer vol te houden, dan hebben wij een alternatief voor je, bekijk hiervoor onze pagina over Elektrisch Roken.

Wanneer je één of meerdere afkickverschijnselen meemaakt tijdens het stoppen met roken, is het belangrijk om het uiteindelijke doel voor ogen te houden, namelijk: stoppen met roken! Dit is het belangrijkste, hier doe je het allemaal voor, de afkickverschijnselen zijn slechts tijdelijk. Zolang de afkickverschijnselen niet te heftig zijn, kun je het beste zelf bepalen hoe je hiermee om moet gaan. Wanneer de afkickverschijnselen ernstiger worden kun je je arts raadplegen.

← Elektrisch roken Stoppen met roken →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply