Stoppen met roken

29 nov 2013

Roken is zowel een gewoonte als een verslaving. Het geeft ons een tevreden en voldaan gevoel, smaakt lekker en geeft onze dag een ritme. Als gaat stoppen met roken houdt je lichaam de behoefte aan een sigaret en kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Daarnaast heb je een verstoord dagritme en zijn bepaalde momenten en situaties onwennig. Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan. Als je een sigaret rookt krijg je nicotine in je bloed. Ongeveer een uur nadat je sigaret op is is het nicotine pijl gedaald en krijg je opnieuw zin in een sigaret. Als je de eerste trek neemt van een sigaret merk je dat na ongeveer zeven seconden. In je hersenen worden er dan verschillende stoffen aangemaakt waaronder dopamine en noradrenaline. Dopamine geeft een ontspannen en prettig gevoel, en het noradrenaline stimuleert. Gebeurt dat niet, beginnen de eerste ontwenningsverschijnselen al en krijg je steeds meer zin in een sigaret.

Waarom zou je stoppen met roken?

Stoppen met roken is altijd verstandig. Roken is ongezond, dat weten we allemaal. Iedereen kent wel iemand die oud is geworden in relatief goede gezondheid terwijl diegene wel zijn leven lang gerookt heeft, dat betekend niet dat diegene er geen nadelige gevolgen van heeft ondervonden. Sommige leefgewoonten waaronder roken verhoogd het aantal vrije radicalen in je lichaam. Vrije radicalen zijn deeltje in je lichaam die, als ze overmatig aanwezig zijn, invloed kunnen hebben op de cellen in je lichaam. Ze zorgen voor een snellere veroudering van je lichaam. Roken is niet de enige oorzaak van deze deeltje, maar een enkel trekje van een sigaret zorgt voor een miljard vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen worden tegen gegaan door antioxidanten, maar het is natuurlijk ook verstandig om zo weinig mogelijk van deze deeltjes te veroorzaken. Stoppen met roken helpt hier dus enorm bij. Daarnaast heeft stoppen met roken ook een aantal voordelen op de korte termijn.

  • 20 minuten na een sigaret worden je hartritme en bloeddruk weer normaal.
  • 8 uur na je laatste sigaret wordt het zuurstofgehalte in je bloed weer normaal.
  • 24 uur zonder sigaret en je longen beginnen slijm en andere afvalstoffen gebonden aan roken te verwijderen. Alle koolmonoxide is uit je lichaam.
  • 48 uur zonder roken en je smaak en reukzin worden veel scherper.
  • 72 uur zonder sigarettenrook en je luchtpijpen verwijden zich waardoor je makkelijker ademt en je voelt je fitter.
  • 2 tot 12 weken gestopt en de bloedcirculatie verbeterd, bewegen gaat makkelijker.
  • 3 tot 9 maanden volgehouden zonder roken en hoest, fluitende ademhaling en ademhalingsproblemen beginnen af te nemen.

Zo zie je maar dat stoppen met roken niet alleen goed is voor later. Je gaat er ook meer genieten van eten, drinken, sporten en bewegen. Je hele leven wordt een stuk leuker, gezonder en dingen kosten minder moeite.

Stoppen met roken.

Als je stopt met roken blijft je lichaam wel vragen om de nicotine. Een manier om te stoppen met roken is natuurlijk de cold turkey methode waarbij er geen enkel vervangend product wordt gebruikt. Bij deze methode is het erg gemakkelijk om toch toe te geven aan de verslaving aan nicotine. Je hebt je nog niet vastgelegd, er is nog geen geld uitgegeven en ach je kan ook gewoon iets minder roken zijn gangbare gedachten waardoor mensen toch terugvallen. Uit onderzoek blijkt dat maar 3% tot 6% stoppers er in slagen zonder hulpmiddelen.

Geestelijke verslaving

De geestelijke verslaving van een sigaret kun je natuurlijk veel beter de baas als je lichaam niet schreeuwt om nicotine. Je kan rustig nadenken over welke situaties je wel jouw e-sigaret gebruikt en wanneer het niet nodig is. Je hoeft sociale gelegenheden niet te ontlopen en als je een glaasje drinkt kun je ook aan je rook behoefte voldoen zonder direct een pakje sigaretten te kopen. Je hebt de volgende dag ook geen half pakje sigaretten over die je dan toch maar op rookt.

Er zijn natuurlijk een aantal momenten waarop het erg moeilijk is om vol te houden met stoppen. Misschien kun je wel tips gebruiken om te stoppen met roken. Een van die momenten is na 24 uur, wanneer je lichaam begint met opruimen van slijm en afvalstoffen waardoor je meer begint te hoesten. Ook is het in sociale situaties soms moeilijk als anderen gewoon roken. Het is verstandig je omgeving te vertellen dat je bent gestopt zodat ze jou hoesten, prikkelbaarheid en hulpmiddel begrijpen.

Hulpmiddelen om te stoppen met roken

Er zijn verschillende producten op de markt om je te helpen deze drang naar nicotine te onderdrukken. Hiermee verhoog je de kans om op succes met 6% tot 20% afhankelijk van het gekozen product. Je kunt een vervangend product gebruiken zoals elektrisch roken, of de nicotine inname controleren en afbouwen met nicotine pleisters of nicotine kauwgom. Ook is er een nieuw product op de markt genaamd Champix. Het voordeel van een vervangt product of champix is dat je de geestelijke en sociale gewoontes kunt behouden. Op deze manier deel je stoppen met roken op in twee gedeeltes die je niet tegelijkertijd hoeft aan te pakken.

← Afkickverschijnselen roken Nicotinepleisters →

About the author

Linda Faye

Leave A Reply